cennik

Polityka  Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem u dziennego opiekuna

 w placówce Małe Skrzaty

ul.Włodarzewska 80C , 02-393 Warszawa

 

Mając na uwadze, że dziecko wymaga szczególnej opieki i troski, w tym właściwej ochrony przed krzywdzeniem, został stworzony niniejszy dokument. Celem Polityki jest ochrona dzieci. Naczelną zasadą działań podejmowanych przez pracowników jest podmiotowe traktowanie dzieci.  Niedopuszczalne jest ich krzywdzenie.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

  1. Dziecko – dzieckiem jest każda osoba do momentu ukończenia 18. roku życia.
  2. Przemoc fizyczna – działanie wobec dziecka, które powoduje uraz fizyczny, na przykład: bicie go, szarpanie, popychanie, zadawanie bólu, grożenie, kopanie.
  3. Przemoc psychiczna – przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja z dzieckiem obejmująca zarówno działanie, jak i zaniechanie, na przykład: niedostępność emocjonalna, ignorowanie potrzeb dziecka, zawstydzanie, upokarzanie, straszenie. Przemocą jest także, nieodpowiednia socjalizacja, czy narażanie dziecka na bycie świadkiem przemocy.
  4. Przemoc seksualna – podział na przemoc seksualną z dotykiem i bez dotyku – każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15. roku życia, m.in.: zachęcanie dziecka do rozbierania się, zachęcanie dziecka do wysyłania nagich zdjęć, dotykania się w miejsca intymne, zwracanie uwagi na intymne miejsca dziecka, zawstydzanie dziecka tematyką seksualną, grooming.
  5. Przemoc rówieśnicza – ze szczególnym uwzględnieniem formy przemocy online, na przykład: szydzenie z wyglądu, z choroby, z dysfunkcji, dysponowanie wizerunkiem bez zgody rówieśnika, namawianie do przestępstwa, wyśmiewanie, używanie przemocy fizycznej.
  6. Zaniedbanie – stałe/ciągłe niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka w tym potrzeb emocjonalnych, na przykład: zaniedbanie obszarów opieki zdrowotnej, edukacji, odżywiania
    czy zapewnienia bezpiecznych warunków życia.
  7. 7. Personel – każdy dzienny opiekun, bez względu na formę zatrudnienia w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz, sprzątacz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  8. 8. Kierownictwo – dyrektor i/lub wicedyrektor.
  9. Opiekun dziecka/ wychowawca – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny/rodzic zastępczy.

Rozdział II

  1. Pracownicy placówki posiadają niezbędną wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę
    z rodzicami/prawnymi opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej formy wsparcia
    i motywowania ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personel dziecko:

1) Komunikacja z dziećmi:  opiekun grupy

2) Działania z dziećmi: opiekun grupy

3) Kontatk fizyczny z dziećmi: opiekun grupy

4) Kontakt poza godzinami pracy: dyrektor

 

  1. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
    i udzielenie mu wsparcia jest dzienny opiekun grupy oraz dyrektor żłobka.
  2. Osoba prowadząca rejestr spraw zgłaszanych: dyrektor – Dorota Nowak.
  3. Informacje w rejestrze obejmują: datę, personalia osoby zgłaszającej, personalia dziecka, krótki opis sprawy, planowane kroki i ustalenia.

 

Rozdział III

  1. W sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone, dyskryminowane na terenie placówki przez pracownika lub inną osobę dorosłą:
  2. Każdy pracownik placówki, który zauważy negatywne zachowania innego pracownika w stosunku do dziecka, ma obowiązek interwencji. Przeprowadza rozmowę ze sprawcą, a także informuje o zajściu dyrektora placówki, którzy przeprowadzają z dzieckiem i jego rodzicami rozmowę.
  3. Każde dziecko, które doświadczy krzywdzenia przez pracownika placówki, ma prawo do poinformowania dyrektora placówki, który sporządza opis sytuacji dziecka w oparciu o przeprowadzony z nim wywiad oraz z innymi osobami, które mają znaczące informacje w tej sprawie.
  4. Po zastosowaniu procedur, każdorazowo, w sposób dostosowany do konkretnego przypadku, ustala się plan wsparcia małoletniego. Wsparcie może obejmować w szczególności pomoc psychologiczną, medyczną oraz prawną.
  5. W sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone na terenie placówki przez inne dziecko/dzieci
    – tzw. przemoc rówieśnicza:
  6. W przypadku ujawnienia przemocy rówieśniczej przez dziecko lub osobę dorosłą pracownikowi, po wstępnym potwierdzeniu jej przez opiekuna/wychowawcę, sprawa jest kierowana
    do
    dziennego opiekuna oraz do dyrektora placówki.
  7. Z dzieckiem krzywdzonym dzienny opiekun /wychowawca przeprowadza rozmowę, udzielając mu niezbędnego wsparcia.

 

III. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy rodzinnej:

  1. Jeżeli rodzice są osobami podejrzanymi o stosowanie przemocy, dyrektor i dzienny opiekun przeprowadza z nimi rozmowę na temat konsekwencji stosowania przemocy wobec dziecka
    oraz informuje o obowiązkach prawnych tj. o wszczęciu procedury Niebieskiej Karty,
    a w wypadku popełnienia przestępstwa, o zgłoszeniu sprawy do prokuratury oraz Sądu Rodzinnego
    i Nieletnich.
  2. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:
  3. Z każdego przypadku krzywdzenia sporządza się pisemny protokół. Protokół winien zawierać opis stanu faktycznego oraz opis podjętych działań. Protokół podpisuje dyrektor placówki.
  4. Protokoły przechowywane są w odpowiednich do tego warunkach. Osobie uprawnionej wydaje się protokół na jej pisemny wniosek w ciągu 3 dni.

 

Rozdział IV

Zasady ochrony danych osobowych

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku tekst jednolity (Dz.U.2002 nr 101 poz.926).
  2. Pracownik żłobka ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.

Rozdział V

Zasady ochrony wizerunku dziecka

*(w czasach mediów społecznościowych wizerunek dziecka bywa często publikowany w sieci, zarówno prywatnie,
jaki i przez placówki, artykuły do portali lokalnych, gazet, etc. Tym samym wizerunek dziecka winien podlegać szczególnej ochronie)

Placówka uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

  1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna prawnego dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody opiekuna prawnego dziecka na utrwalenie wizerunku dziecka, pracownik instytucji kontaktuje się z opiekunem prawnym dziecka i ustalają procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna prawnego dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

 

Rozdział VI

Monitoring stosowania Polityki

  1. Dyrektor jest osobą odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dzieci w placówce oraz za monitorowanie realizacji niniejszej Polityki.
  2. W razie zaistnienia potrzeby dyrektor wprowadza do polityki niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom.
  3. Osoba odpowiedzialna za Politykę, w razie dokonania w niej zmian, przeprowadza wśród pracowników placówki szkolenie z aktualizacji Polityki. Z przeprowadzonego szkolenia sporządza się protokół, który podpisuje osoba odpowiedzialna za Politykę oraz osoby biorące w nim udział.

Rodział VII

Zasady bezpiecznych relacji personel placówki – dziecko określające, jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z dzieckiem

  1. Do zachowań niedopuszczalnych pracownika względem wychowanka zaliczamy w szczególności:
  2. zachowanie noszące znamiona przemocy fizycznej, na przykład: popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, szarpanie, kopanie, kary cielesne, uniemożliwianie realizacji podstawowych czynności higienicznych, podnoszenie głosu, krzyczenie na dziecko, zadania nieadekwatne do możliwości dziecka itp.,
  3. erotyzowanie relacji: flirt, niejednoznaczne żarty, wyzywające spojrzenia itp.,
  4. wzbudzanie w dziecku poczucia zagrożenia,
  5. brak reakcji w sytuacjach kryzysowych

 

Rozdział VIII

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym
oraz małoletnim standardów w celu zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. Polityka Ochrony Dzieci w placówce Małe Skrzaty jest dokumentem ogólnodostępnym.

Każdy może się z nim zapoznać w dowolnej chwili.

  1. Polityka Ochrony Dzieci jest dostępna w formie fizycznej w miejscu widocznym dla personelu placówki, rodzica dziecka i samego dziecka. Placówka udostępnia wersję podstawową POD.

Rozdział IX

Zasady bezpiecznej rekrutacji nowych pracowników

  1. Każdy kandydat na nowego pracownika placówki/współpracownika przesyła CV oraz w miarę możliwości referencje.
  2. Już podczas rozmowy kwalifikacyjnej pracownicy informują kandydata o obowiązującej
    w placówce Polityce Ochrony Dzieci.
  3. Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego, oraz o toczących się względem niego postępowaniach karnych.
  4. Pracownik/współpracownik przed ostatecznym zawarciem umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, umowy o współpracy, wolontariacie itd., przedkłada w placówce zaświadczenie
    z KRK o niekaralności, a placówka dokonuje sprawdzenia pracownika/współpracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

Rozdział X

Przepisy końcowe

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje poprzez udostępnienie pisemnej wersji dokumentu w miejscu ogłoszeń
    dla pracowników oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej placówki w zakładce „dokumenty” .
  3. Pracownik składa pisemne oświadczenie o niekaralności według wzoru
  4. Oświadczenie dołącza się do akt osobowych pracownika.
  5. Pracownik składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką POD

Oświadczenie dołącza się do akt osobowych pracownika.