cennik
Polityka Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem u dziennego opiekuna
w placówce Małe Skrzaty
ul.Włodarzewska 80C , 02-393 Warszawa
Mając na uwadze, że dziecko wymaga szczególnej opieki i troski, w tym właściwej ochrony przed krzywdzeniem, został stworzony niniejszy dokument. Celem Polityki jest ochrona dzieci. Naczelną zasadą działań podejmowanych przez pracowników jest podmiotowe traktowanie dzieci. Niedopuszczalne jest ich krzywdzenie.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
- Dziecko – dzieckiem jest każda osoba do momentu ukończenia 18. roku życia.
- Przemoc fizyczna – działanie wobec dziecka, które powoduje uraz fizyczny, na przykład: bicie go, szarpanie, popychanie, zadawanie bólu, grożenie, kopanie.
- Przemoc psychiczna – przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja z dzieckiem obejmująca zarówno działanie, jak i zaniechanie, na przykład: niedostępność emocjonalna, ignorowanie potrzeb dziecka, zawstydzanie, upokarzanie, straszenie. Przemocą jest także, nieodpowiednia socjalizacja, czy narażanie dziecka na bycie świadkiem przemocy.
- Przemoc seksualna – podział na przemoc seksualną z dotykiem i bez dotyku – każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15. roku życia, m.in.: zachęcanie dziecka do rozbierania się, zachęcanie dziecka do wysyłania nagich zdjęć, dotykania się w miejsca intymne, zwracanie uwagi na intymne miejsca dziecka, zawstydzanie dziecka tematyką seksualną, grooming.
- Przemoc rówieśnicza – ze szczególnym uwzględnieniem formy przemocy online, na przykład: szydzenie z wyglądu, z choroby, z dysfunkcji, dysponowanie wizerunkiem bez zgody rówieśnika, namawianie do przestępstwa, wyśmiewanie, używanie przemocy fizycznej.
- Zaniedbanie – stałe/ciągłe niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka w tym potrzeb emocjonalnych, na przykład: zaniedbanie obszarów opieki zdrowotnej, edukacji, odżywiania
czy zapewnienia bezpiecznych warunków życia. - 7. Personel – każdy dzienny opiekun, bez względu na formę zatrudnienia w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz, sprzątacz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
- 8. Kierownictwo – dyrektor i/lub wicedyrektor.
- Opiekun dziecka/ wychowawca – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny/rodzic zastępczy.
Rozdział II
- Pracownicy placówki posiadają niezbędną wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę
z rodzicami/prawnymi opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej formy wsparcia
i motywowania ich do szukania dla siebie pomocy. - Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko.
- Zasady bezpiecznych relacji personel dziecko:
1) Komunikacja z dziećmi: opiekun grupy
2) Działania z dziećmi: opiekun grupy
3) Kontatk fizyczny z dziećmi: opiekun grupy
4) Kontakt poza godzinami pracy: dyrektor
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
i udzielenie mu wsparcia jest dzienny opiekun grupy oraz dyrektor żłobka. - Osoba prowadząca rejestr spraw zgłaszanych: dyrektor – Dorota Nowak.
- Informacje w rejestrze obejmują: datę, personalia osoby zgłaszającej, personalia dziecka, krótki opis sprawy, planowane kroki i ustalenia.
Rozdział III
- W sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone, dyskryminowane na terenie placówki przez pracownika lub inną osobę dorosłą:
- Każdy pracownik placówki, który zauważy negatywne zachowania innego pracownika w stosunku do dziecka, ma obowiązek interwencji. Przeprowadza rozmowę ze sprawcą, a także informuje o zajściu dyrektora placówki, którzy przeprowadzają z dzieckiem i jego rodzicami rozmowę.
- Każde dziecko, które doświadczy krzywdzenia przez pracownika placówki, ma prawo do poinformowania dyrektora placówki, który sporządza opis sytuacji dziecka w oparciu o przeprowadzony z nim wywiad oraz z innymi osobami, które mają znaczące informacje w tej sprawie.
- Po zastosowaniu procedur, każdorazowo, w sposób dostosowany do konkretnego przypadku, ustala się plan wsparcia małoletniego. Wsparcie może obejmować w szczególności pomoc psychologiczną, medyczną oraz prawną.
- W sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone na terenie placówki przez inne dziecko/dzieci
– tzw. przemoc rówieśnicza: - W przypadku ujawnienia przemocy rówieśniczej przez dziecko lub osobę dorosłą pracownikowi, po wstępnym potwierdzeniu jej przez opiekuna/wychowawcę, sprawa jest kierowana
do dziennego opiekuna oraz do dyrektora placówki. - Z dzieckiem krzywdzonym dzienny opiekun /wychowawca przeprowadza rozmowę, udzielając mu niezbędnego wsparcia.
III. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy rodzinnej:
- Jeżeli rodzice są osobami podejrzanymi o stosowanie przemocy, dyrektor i dzienny opiekun przeprowadza z nimi rozmowę na temat konsekwencji stosowania przemocy wobec dziecka
oraz informuje o obowiązkach prawnych tj. o wszczęciu procedury Niebieskiej Karty,
a w wypadku popełnienia przestępstwa, o zgłoszeniu sprawy do prokuratury oraz Sądu Rodzinnego
i Nieletnich. - Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:
- Z każdego przypadku krzywdzenia sporządza się pisemny protokół. Protokół winien zawierać opis stanu faktycznego oraz opis podjętych działań. Protokół podpisuje dyrektor placówki.
- Protokoły przechowywane są w odpowiednich do tego warunkach. Osobie uprawnionej wydaje się protokół na jej pisemny wniosek w ciągu 3 dni.
Rozdział IV
Zasady ochrony danych osobowych
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku tekst jednolity (Dz.U.2002 nr 101 poz.926).
- Pracownik żłobka ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku dziecka
*(w czasach mediów społecznościowych wizerunek dziecka bywa często publikowany w sieci, zarówno prywatnie,
jaki i przez placówki, artykuły do portali lokalnych, gazet, etc. Tym samym wizerunek dziecka winien podlegać szczególnej ochronie)
Placówka uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna prawnego dziecka.
- W celu uzyskania zgody opiekuna prawnego dziecka na utrwalenie wizerunku dziecka, pracownik instytucji kontaktuje się z opiekunem prawnym dziecka i ustalają procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna prawnego dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Polityki
- Dyrektor jest osobą odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dzieci w placówce oraz za monitorowanie realizacji niniejszej Polityki.
- W razie zaistnienia potrzeby dyrektor wprowadza do polityki niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę, w razie dokonania w niej zmian, przeprowadza wśród pracowników placówki szkolenie z aktualizacji Polityki. Z przeprowadzonego szkolenia sporządza się protokół, który podpisuje osoba odpowiedzialna za Politykę oraz osoby biorące w nim udział.
Rodział VII
Zasady bezpiecznych relacji personel placówki – dziecko określające, jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z dzieckiem
- Do zachowań niedopuszczalnych pracownika względem wychowanka zaliczamy w szczególności:
- zachowanie noszące znamiona przemocy fizycznej, na przykład: popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, szarpanie, kopanie, kary cielesne, uniemożliwianie realizacji podstawowych czynności higienicznych, podnoszenie głosu, krzyczenie na dziecko, zadania nieadekwatne do możliwości dziecka itp.,
- erotyzowanie relacji: flirt, niejednoznaczne żarty, wyzywające spojrzenia itp.,
- wzbudzanie w dziecku poczucia zagrożenia,
- brak reakcji w sytuacjach kryzysowych
Rozdział VIII
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym
oraz małoletnim standardów w celu zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Polityka Ochrony Dzieci w placówce Małe Skrzaty jest dokumentem ogólnodostępnym.
Każdy może się z nim zapoznać w dowolnej chwili.
- Polityka Ochrony Dzieci jest dostępna w formie fizycznej w miejscu widocznym dla personelu placówki, rodzica dziecka i samego dziecka. Placówka udostępnia wersję podstawową POD.
Rozdział IX
Zasady bezpiecznej rekrutacji nowych pracowników
- Każdy kandydat na nowego pracownika placówki/współpracownika przesyła CV oraz w miarę możliwości referencje.
- Już podczas rozmowy kwalifikacyjnej pracownicy informują kandydata o obowiązującej
w placówce Polityce Ochrony Dzieci. - Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego, oraz o toczących się względem niego postępowaniach karnych.
- Pracownik/współpracownik przed ostatecznym zawarciem umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, umowy o współpracy, wolontariacie itd., przedkłada w placówce zaświadczenie
z KRK o niekaralności, a placówka dokonuje sprawdzenia pracownika/współpracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Rozdział X
Przepisy końcowe
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje poprzez udostępnienie pisemnej wersji dokumentu w miejscu ogłoszeń
dla pracowników oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej placówki w zakładce „dokumenty” . - Pracownik składa pisemne oświadczenie o niekaralności według wzoru
- Oświadczenie dołącza się do akt osobowych pracownika.
- Pracownik składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką POD
Oświadczenie dołącza się do akt osobowych pracownika.